Me olemme Tukes

Tukes on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka tavoite on tehdä Suomesta turvallisempi elää ja toimia. Suojelemme ihmisiä, omaisuutta ja ympäristöä turvallisuusriskeiltä ja valvomme, että tuotteet ja palvelut täyttävät niille laissa asetetut vaatimukset. Valvontamme ulottuu kylpyvaahdosta teollisuuslaitoksiin.

Olemme yhteistyön rakentaja ja suunnannäyttäjä: toimimme yhdessä ammattitaidolla, kokeilemme rohkeasti ja uudistamme innovatiivisesti. Olemme onnistuneet, kun vaarat on minimoitu.

Tukesissa työskentelee 289 henkilöä, 84 % tukeslaisista on vakinaisessa työsuhteessa, henkilöstöstä 65 % on naisia ja 35 % miehiä, ja tukeslaisten keski-ikä on 47,4 vuotta.
Lähes 300 tukeslaista työskentelee toimipisteissämme Helsingissä, Tampereella ja Rovaniemellä.

Tukesin arvot ovat ”Yhdessä ammattitaidolla – rohkeasti kokeillen ja innovatiivisesti uudistaen.” Henkilöstökyselyn mukaan työpaikan arvojen tunteminen sai viime vuonna arvosanan 4,16/5 ja arvojen toteutuminen arjessa arvosanan 3,58/5.

Haluamme tehdä töitä Suomen hyväksi yhteistyössä ja ammattitaitoamme laajasti hyödyntäen. Rohkea kokeileminen ja innovatiivinen uudistaminen näkyivät työssämme vuonna 2023 esimerkiksi 13 uutena projektina sekä muutaman laajemman projektin jatkumisena edellisvuodelta. Yleisesti projekteissa näkyi voimakas ICT-kehittäminen: Käynnissä on kolme suurta ICT-kehityshanketta, joilla on tarkoitus tehostaa toimintaa, korvata vanhentuneita järjestelmiä ja yhdistää useampi järjestelmä yhdeksi asiakaslähtöiseksi järjestelmäksi.

Tukesin organisaatiokaavio.
Tukesin organisaatiokaavio.

Tukesissa on viisi yksikköä: kemikaalit, teollisuus, tuotteet, tieto ja kehitys sekä FINAS-akkreditointipalvelu.

Kemikaaliyksikkö hoitaa kemikaalituotevalvontaa, EU:n REACH- ja CLP-asetuksiin sekä biosidilainsäädäntöön liittyvää toimeenpanoa ja valvontaa sekä kasvinsuojeluaineiden riskinarviointeja, hyväksyntää ja rekisteröintiä. Yksikkö valvoo myös jalometallituotteiden vaatimustenmukaisuutta.

Teollisuusyksikkö valvoo tuotantolaitosten ja laitteistojen turvallisuutta, kaivostoimintaa, urakointi- ja asennustoimintaa sekä tarkastuspalveluja. Valvontakohteita ovat muun muassa vaarallisia kemikaaleja käsittelevät teollisuuslaitokset, neste- ja maakaasukohteet, räjähdetehtaat ja -varastot, painelaitteet, kaivokset, malminetsintä- ja kullanhuuhdontakohteet sekä sähkölaitteistojen asennukset. Lisäksi yksikkö myöntää lupia mm. laitoksille, kaivoksille, malminetsintään ja asennusliikkeille.

Tuoteyksikkö valvoo myynnissä olevien tuotteiden turvallisuutta ja teknistä luotettavuutta sekä kuluttajapalveluiden turvallisuutta. Valvontakohteita ovat muun muassa sähkölaitteet, kuluttajatuotteet, rakennustuotteet, räjähteet ja ilotulitteet, vaarallisten aineiden kuljetuspakkaukset ja -säiliöt, pelastustoimen laitteet sekä sähkölaitteiden sähkömagneettiset häiriöominaisuudet ja energiatehokkuus. Yksikön yhteydessä toimii Fipoint-yhteyspiste.

Tieto- ja kehitysyksikkö vastaa viraston hallintopalveluista, osallistuu toimialuetta koskevien säädösten, toimintamallien ja tietojärjestelmien kehittämiseen sekä tuottaa tietopalveluja.

FINAS-akkreditointipalvelu on Suomen kansallinen akkreditointielin, joka toteaa päteväksi kalibrointi- ja testauslaboratorioita, sertifiointielimiä, tarkastuslaitoksia, vertailumittausten järjestäjiä, päästökauppa- ja EMAS-todentajia sekä biopankkitoimijoita. FINAS toimii Tukesissa itsenäisenä ja puolueettomana yksikkönä.

Viiden yksikön rinnalle nimesimme viime vuonna vastuuhenkilöt uudistetun strategiamme viidelle painopistealueelle. Vastuuhenkilöiden tehtävänä on edistää painopistealueita koko Tukesin tasolla yhteistyössä johtoryhmän kanssa. Strategian vastuuhenkilöiden lisäksi Tukesissa nimitettiin viime vuoden aikana riskienhallintapäällikkö edistämään Tukesin kokonaisvaltaista riskienhallinnan kehittämistä.

Voit lukea lisää Tukesin toiminnasta verkkosivuiltamme.

Tukesin strategia: Tiedolla turvallisuutta - vastuullisemmat yritykset ja kuluttajat.
Tukesin strategia.

 

Vastuullisuuden johtaminen ja hallinto

Vuonna 2022 työnsä aloittanut kestävän kehityksen tiimi jatkoi toimintaansa vuonna 2023. Vuoden 2024 alussa tiimin nimi vaihtui vastuullisuustiimiksi. Vastuullisuustiimin tehtävänä on koordinoida Tukesin vastuullisuustyötä ja vuoden 2024 alusta lähtien Tukesin strategian painopistealuetta ”Edistämme vastuullista toimintaa”. Vastuullisen toiminnan edistämiseen kuuluu laajasti eri vastuullisuuden osa-alueiden huomioiminen, joten uusi nimi kuvaa paremmin tiimin tehtäviä.

Strategian painopisteen ”Edistämme vastuullista toimintaa” koordinointiin sisältyy mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Rakennamme aktiivisesti turvallisempaa, vastuullisempaa sekä vakaampaa yhteiskuntaa ja ympäristöä.
  • Edistämme vastuullista toimintaa viestinnällä, neuvonnalla ja asiakkaiden ohjaamisella.
  • Sisällytämme vastuullisuuden näkökulmat riskiperusteiseen päätöksentekoomme.
  • Vaikutamme verkostoissa. Muodostamme uusia kumppanuuksia kansallisesti ja kansainvälisesti vahvistamaan vastuullista toimintaa ja luottamusta.
  • Edistämme toiminnassamme kestävän kehityksen tavoitteita ja ilmastonmuutoksen hillitsemistä.
  • Olemme työntekijöillemme vastuullinen työnantaja.

Lisäksi tiimi vastaa vastuullisuusraportoinnista sekä edistää Green Office -työtä ja Tukesin ympäristöohjelman toteutumista. 

Tiimi koostuu vastuullisuustyöstä kiinnostuneista tukeslaisista, jotka oman työnsä ohella haluavat edistää kestävän kehityksen tavoitteita yhteiskunnassa ja Tukesin omassa toiminnassa. Vastuullisuustiimin työtä tukee ja ohjaa strategian painopisteiden ohjausryhmä sekä Tukesin johtoryhmä.

 

Raportin laadinta

Tämä on Tukesin kolmas vastuullisuusraportti. Julkaisimme Tukesin ensimmäisen vastuullisuusraportin vuonna 2022.

Koko Tukesin vastuullisuustyö pohjautuu vahvasti meille olennaisten YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen. Tavoitteiden lisäksi Tukesin vastuullisuusraportointia ohjaa Valtiokonttorin yhteinen ohjeistus julkishallinnon organisaatioiden vastuullisuusraportointia varten. 

Ensimmäisen vastuullisuusraportin jälkeen laadimme vastuullisuusraportoinnille prosessimallin, jota päivitimme viime vuonna. Päivitettyä versiota olemme noudattaneet myös tämän vuoden raportointiprosessissa. Mallissa on kuvattu vastuullisuusraportoinnin vastuutahot sekä koko prosessi raportin aloittamisesta sen julkaisuun ja siitä viestimiseen.

Kolmannessa raportissamme päätimme luopua yhdestä meille keskeisestä YK:n kestävän kehityksen tavoitteesta. Yhdistämällä tavoitteiden päällekkäisyyksiä koemme, että voimme kertoa työstämme selkeämmin. Muilta osin raportti pohjautuu samoihin tavoitteisiin kuin aiempinakin vuosina. 

 

Toimintaympäristön muutokset

Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat suoraan toimintaamme ja vaativat sopeutumista. Myös muiden alojen ja toimijoiden reagointikyky muutoksiin vaikuttaa Tukesin toimintaympäristöön. Esimerkiksi asetusten ja säädösten lisääntyminen vaikuttaa merkittävästi Tukesin toimintaan.

Kaikkia muutoksia emme voi täysin ennustaa, mutta mahdollisiin skenaarioihin on kuitenkin tärkeää varautua. Varautumisen ja ennakointikyvyn edistämiseksi toteutimme Tukesissa syksyllä 2023 kolme tulevaisuusaamu-koulutusta, jotka olivat avoimia koko henkilöstölle. Näissä koulutuksissa tunnistimme yhdessä toimintaympäristöömme keskeisesti vaikuttavia tekijöitä mahdollisuuksien ja riskien näkökulmasta. Merkittävimmiksi tekijöiksi nousivat monimuotoisuus, digitalisaatio ja tekoäly, tieto, resurssit ja yhteistyö. 

Monimuotoisuuteen ja syrjimättömyyteen panostaminen on tärkeä tulevaisuuden voimavara. Monimuotoiset organisaatiot ovat usein houkuttelevampia osaaville työntekijöille ja valmiimpia mukautumaan yhteiskunnallisiin haasteisiin.

Digitalisaatio, tekoälyratkaisut sekä tiedon lisääntyminen ja sen hyödyntäminen tarjoavat paljon mahdollisuuksia kehittää toimintaa. Digitalisaatioon liittyy kuitenkin myös merkittäviä riskejä, kuten lisääntyneet kyberturvallisuuden uhat. Olemmekin panostaneet henkilöstön kyberturvallisuusosaamisen kehittämiseen erilaisin koulutuksin ja harjoituksin.

Tieto on tärkeä osa Tukesin strategiaa ja pyrimme tiedon avulla mahdollisimman vaikuttavaan toimintaan. Haasteena tehokkaalle ja monipuoliselle tiedon hyödyntämiselle voivat kuitenkin olla esimerkiksi maksumuurit, jotka rajoittavat tieteellisen tiedon saamista päätöksenteon tueksi. Myös erilaiset lainsäädännölliset esteet, kuten tietoturvasyyt, voivat vaikeuttaa tiedon hyödyntämistä.

Toimintaympäristöämme muuttaa nopeasti myös valtionhallinnon resurssien pienentyminen ja samaan aikaan tehtävien lisääntyminen. Riskinä on nopeasti syntyvä kehitysvelka, jos viranomaiset eivät pysty vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin tarpeeksi nopeasti. On siis entistä tärkeämpää pystyä ylläpitämään luottamusta viranomaisiin.

Julkisen ja yksityisen sektorin entistä tiiviimpi yhteistyö on tärkeä voimavara monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa. Yhteistyö on Tukesin strategian keskiössä, ja olemme myös vuonna 2023 toteuttaneet useita projekteja yhteistyössä muiden viranomaisten ja sidosryhmiemme kanssa. Voit lukea lisää näistä projekteista raportin nostoista.