• Textstorlek aaa

Fyrverkerisäkerhet som kampanj – också youtuber påminner om skyddsglasögon

27.12.2016 Pressmeddelande

 

Säkerhets- och kemikalieverket Tukes vill också i år mana fyrverkerimakarna till försiktighet och noggrannhet, så att inte nyårsfirandet ska sluta tokigt. Skyddsglasen skyddar effektivt såväl avfyrarens som publikens ögon. Då man handskas med fyrverkeripjäserna måste man absolut följa bruksanvisningarna. Tukes utmanar igen alla att delta i kampanjen #minns skyddsglasen och besöker också några städer för att dela ut av dessa glasögon. Kampanjens galjonsfigurer detta år är de superpopulära Hydraulic Press Channel youtuber.

 

Efter en nedgång på några år ökade igen ifjol antalet ögonskador förorsakade av fyrverkeripjäser. Dessutom åstadkom produktionsfel i raketerna flera allvarliga handskador. Pjäsens skick ska alltid granskas före avskjutningen och man får aldrig hålla i den raket som tänds.

 

– Bland de skadade ifjol var särskilt många medelålders män. Därför kallade vi i årets kampanj in den mycket populära YouTubekanalens Hydraulic Press Channel som följs av många i just den här målgruppen. Det var fint att kanalcheferna Lauri och Anni Vuohensilta var ivriga att delta, säger kommunikationsdirektör Johanna Salomaa-Valkamo på Tukes.

 

Genom att pröva på nya slags medier antar Tukes att också sådana målgrupper som annars är svåra att nå kan nås av kampanjens budskap.

 

Fyrverkeripjäserna är sprängämnen – hantera dem därefter!


Det är viktigt att alltid läsa bruksanvisningen innan man avfyrar raketerna. De skyddsavstånd som rekommenderas bör följas. Raketerna skick ska också granskas för att avslöja eventuella produktionsfel.

 

– Fastän det nu är förbjudet att sälja Jumboraketer, som åstadkom många handskador i fjol, är det skäl att minnas att det alltid finns en risk för produktionsfel. Om man exempelvis lägger märke till en lös bit som inte nämns i förpackningens bruksanvisning ska raketen absolut inte användas, utan istället återbördas till försäljaren, berättar överinspektör Mikko Ojala.

 

Ojala påminner om att raketen är  en sprängladdning som man aldrig får hålla i när den tänds.

 

Skyddsglasögon delas ut i städernas centrum


Tukes driver sin kampanj för trygga fyrverkerier också genom att besöka några större städer under mellandagarna för att dela ut skyddsglasögon. Följ med kampanjen i en direktsändning på Facebook onsdagen den 28 december kl. 13 på https://www.facebook.com/turvallisuusjakemikaalivirasto/

 

Också i år utmanar Tukes publiken att ta självporträtt med skyddsglas på och  publicera det på sociala medier under hashtagen #muistasuojalasit.

 

Säkerhets- och kemikalieverket Tukes driver sin kampanj för trygga fyrverkerier tillsammans med Finansbranschens Centralförbund, HUCS Ögonklinik, ögonläkarna och Räddningsverket.

 

Fyrverkerier är tillåtna den 31 december kl. 18-02.

 

Länkar:

Vad händer om brinnande raketer pressas med hydraulpress? Se Hydraulic Press Channels video här

Youtubaren Roni Bäck: Så här gjorde vi videon HPC (videon publiceras senast kl. 16)

Här finner du Tukes tidigare filmer om fyrverkerisäkerhet

 

Ytterligare information:

Överinspektör Mikko Ojala, tfn 029 5052 427

Sektionschef Kurt Kokko, tfn 029 5052 128

Kommunikationsdirektör Johanna Salomaa-Valkamo, tfn 029 5052 481

epost fornamn.tillnamn@tukes.fi

 

Kampanjens kanaler:

Webbsidor: www.ilotulitus.info och www.tukes.fi/sv/

Facebook: www.facebook.com/turvallisuusjakemikaalivirasto 

Instagram: @tukesinfo

YouTube: www.youtube.com/tukesinfo 

Twitter: www.twitter.com/tukesinfo 

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) främjar säkerheten och tillförlitligheten för produkter, tjänster och industriell verksamhet. Vårt mål är ett ansvarskännande, tryggt och konkurrenskraftigt Finland.

 

Vi vill vara en trygghetsskapare – förbättra och underlätta säkra handlingssätt i samhället.