Valmistaudu kesäaikaan kodissa ja kesämökillä

10.5.2012 Verkkotiedote

Toukokuussa niin pientalo‐kuin kerrostaloasujankin on hyvä tehdä kotiinsa keväthuolto, vaikkapa kevätsiivouksen yhteydessä. Pienillä toimilla voi helposti ehkäistä vaaratilanteita, säästää energiaa ja tehdä asumisesta entistä viihtyisämpää. Myös kesäasunnon sähkö‐ja muu turvallisuus kannattaa tarkistaa.

STUL ry:n järjestöpäällikkö Arto Saastamoinen muistuttaa, että sähkölämmitys kannattaa kesän kynnyksellä kytkeä pois päältä ainakin niistä tiloista, joissa ei oleskella säännöllisesti. Muuten termostaatti ohjaa lämmityksen päälle, kun lämpötila laskee alle 20 asteen, vaikka päivällä asteita saattaa olla jo enemmän.

−Myös lattialämmityksen termostaatti on syytä säätää pienemmälle. Jos säädöt tehdään kuukautta myöhemmin, rahanarvoista energiaa on ehtinyt kulua hukkaan. Lisäksi lämminvesivaraajan säätäminen pienemmälle ehkäisee turhia häviöitä, kun varaaja ei enää lämmitä yhtä paljon tilaa ympärillään, Saastamoinen muistuttaa.

Päivien pidetessä myös pientalon ulkovalaistus kannattaa kytkeä pois päältä tai ainakin ajastaa se hämäräkytkimellä turhan sähkönkulutuksen välttämiseksi.

Mökin tarkistuskierros lisää turvallisuutta

Kevään lämpö houkuttelee suomalaiset sankoin joukoin viettämään aikaa mökillä. Ensimmäistä kertaa talven jälkeen vapaa‐ajanasunnolle mennessään viisas asukas tarkistaa ulkopistorasioiden vikavirtasuojien toiminnan tai hankkii sellaiset. Sormet voivat syyhytä esimerkiksi trimmerin käyttöön, ja ilman vikavirtasuojaa murtunut jatkojohto tai kostunut ulkopistorasia johtavat jopa hengenvaaraan.

Omakotiliiton jäsenyhdistyksen Kouvolan vapaa‐ajanasukkaat ry:n puheenjohtaja Jouko Taskinen ohjeistaa tekemään rutiinikierroksen mökkikauden alkajaisiksi. Sadevesikourut ja ‐syöksyt on syytä heti puhdistaa talven aikana kertyneistä roskista. Jos ulkona sijaitseva sähköpääkeskus on kastunut, anna sen kuivua pitämällä kaapin ovea auki.

−Tultuasi viileään asumukseen ole varovainen elektroniikan kanssa: älä avaa tv:tä, radiota tai käytä mikroa muutamaan tuntiin, ennen kuin tilat ovat kuivuneet ja lämmenneet, Taskinen tähdentää.

Kannattaa tarkistaa vielä, onko tulisijaan tai savuhormeihin tullut halkeamia. Jos niiden kunto epäilyttää, tilaa nuohooja tarkistamaan ne ennen tulisijan käyttöä.

Vielä on hyvä kokeilla, toimiiko palovaroitin. Se tulisi testata joka kuukausi.

Asukkaiden kannattaa myös tehdä pelastautumissuunnitelma tulipalon ja sairauskohtausten varalta hätänumeroineen ja mökin paikkatietoineen sekä opetella käyttämään käsisammutinta ja sammutuspeitettä.

Toukotalkoot ohjaa kodin pieniin huoltotoimiin

Toukotalkoot 2012 ‐kampanja muistuttaa suomalaisia siitä, että vähintään kerran vuodessa on syytä tehdä kotona tarkistuskierros taloteknisten laitteiden kunnon toteamiseksi. Kierros on helppo toteuttaa tarkistuslistan avulla. Listan voi tulostaa osoitteesta www.toukotalkoot.info. Lisäksi sivuilla on web‐video, joka esittää kuvin tärkeimmät toimenpiteet.

Talotekniset järjestelmät ja asukkaan vastuu niistä vaihtelevat riippuen siitä, onko kyse kerros‐vai pientalosta. Siksi niille on laadittu omat tarkistuslistansa. Niissä käydään läpi yksinkertaiset tarkistustoimet turva‐ja sähkölaitteista vesi‐ja viemärilaitteisiin sekä ilmanvaihtoon. Pientaloasukkaiden listassa on lisäksi huomioitu lämmityslaitteisto sekä salaoja‐ja sadevesijärjestelmät.

Toukotalkoot järjestetään kuudennen kerran. Mukana on viisi valtakunnallista rakentamisen ja asumisen yhteisöä:

Suomen Kiinteistöliitto ry, Asunto‐, Turvallisuus‐ja kemikaalivirasto (Tukes), Sähkö‐ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Suomen Omakotiliitto ry ja Lämmitysenergia Yhdistys ry.

Jouko Taskinen, Kouvolan vapaa‐ajanasukkaat ry, 0400 426 194, jouko.taskinen(at)omakotiliitto.fi, www.omakotiliitto.fi/kouvolanvaa Arto Saastamoinen, STUL ry, 09‐547 610 (vaihde), arto.saastamoinen(at)stul.fi

Kuva: Sähköinfo Oy