Palovaroittimia, häkävaroittimia ja sammutuspeitteitä myytiin aiempaa vähemmän

21.4.2009

Tukes (Turvatekniikan keskus) on selvittänyt alkusammutusvälineiden, palovaroittimien ja häkävaroittimien viime vuoden myyntimääriä. Palovaroittimien, häkävaroittimien ja sammutuspeitteiden myynti on vähentynyt merkittävästi edellisvuoteen verrattuna, kun taas käsisammuttimien ja eräiden muiden alkusammuttimien myynti on kasvanut.

Palovaroittimien myyntimäärä laski edellisvuodesta noin neljäsosan ollen viime vuonna 416 000 kpl. Häkävaroittimien myyntimäärä pieneni noin kolmanneksen.

Käsisammuttimien myynti on kasvanut edellisvuodesta noin 13 %. Käsisammuttimia myytiin 272 000 kpl vuonna 2008, kun määrä edellisvuonna oli 241 000 kpl. Sammutuspeitteiden myyntimäärä on laskenut ja muutamien vähemmän myytyjen alkusammuttimien (mm. pikapalopostit ja sankoruiskut) myyntimäärät ovat kasvaneet.

Palovaroittimet ovat pakollisia kotona ja mökeillä. Viranomaiset suosittelevat hankkimaan palovaroittimen jokaista kerrosta ja 60 huoneneliötä kohti. Suositus muuttuu määräykseksi ensi vuoden alussa. Viranomaiset voivat määrätä hankittavaksi myös muita alkusammutusvälineitä, ja osaa näistä tuotteista on suositeltu hankittavaksi.

Pakollisten palovaroittimien lisäksi Tukes suosittelee hankittavaksi koteihin ja mökeille alkusammutusvälineitä, kuten käsisammuttimia sekä sammutuspeitteitä. Häkävaroittimia kannattaa hankkia sellaisiin asuntoihin ja vapaa-ajan asuntoihin, joissa on tulisija.

Pelastuslaitokset ja -liitot, järjestöt sekä monet koulutusyritykset järjestävät turvallisuuskoulutuksia, joissa käsisammuttimen ja muunkin alkusammutuskaluston käyttöä pääsee harjoittelemaan ammattilaisen opastuksella.

Alla olevaan taulukkoon on alkusammuttimista kerätty merkittävimmät tuotteet ja niiden myyntimäärät vuosilta 2008 ja 2007. Palovaroittimien ja käsisammuttimien myyntimääriä on tilastoitu 11 vuotta.

Tuote   Myyntimäärä 2008 (kpl)  Myyntimäärä 2007 (kpl)
käsisammuttimet

sammutuspeitteet

*167 000