Erheelliset paloilmoitukset aiheuttavat huomattavia kustannuksia

2.1.2007

Hätäkeskuksiin tulee vuosittain n. 20 000 erheellistä paloilmoitusta eli yli 50 hälytystä vuorokaudessa. Vääristä paloilmoitinhälytyksistä aiheutuu huomattavia taloudellisia kustannuksia kiinteistön lisäksi myös yhteiskunnalle. Hälytykset kuormittavat tarpeettomasti hätäkeskuksia ja pelastuslaitoksia, joiden valmius todellisten pelastustehtävien suorittamiseksi laskee. Suurin osa erheellisistä paloilmoituksista aiheutuu kiinteistössä oleskelevien ihmisten virheellisestä toiminnasta, usein tietämättömyydestä. Asianmukaisella toiminnalla erheellisten ilmoitusten syntyminen on kuitenkin estettävissä ennakolta. Erheellisten paloilmoitusten vähentämiseksi on valmistunut uusi esite.

"Heikoin lenkki" -esitteessä korostetaan paloilmoittimen merkitystä kiinteistön turvallisuudelle. Esite on suunnattu kiinteistön haltijoille ja turvallisuudesta vastaaville henkilölle. Sen tarkoituksena on tuoda esille hyviksi todettuja käytäntöjä sekä painottaa paloilmoittimien käyttöä koskevia säädösvaatimuksia. Paloilmoittimen asianmukainen toiminta edellyttää jokaiselta toimijalta oikeanlaisia toimenpiteitä.

Paloilmoitinlaitteistoa hankittaessa tarvitaan asiantuntevaa yhteistyötä rakennuttajan, suunnittelijan, laitetoimittajan ja asennusliikkeen välillä, jotta laitevalinnassa voidaan huomioida kiinteistön tulevat käyttöolosuhteet ja laitteet osataan mitoittaa ja sijoittaa oikein. Kiinteistön haltijan tulee huomioida, että paloilmoittimien asennus-, muutos- ja huoltotöitä saavat tehdä vain TUKESin rekisteröimät paloilmoitinliikkeet, joilla on tarvittava laitekohtainen koulutus.

Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa paloilmoittimen toimintakunnosta ja kunnossapitotoimista. Paloilmoittimen hoitaja varmistaa kuukausittain tehtävällä testauksella laitteiston toimivuuden ja hälytystietojen välittymisen hätäkeskukseen. Määräaikaistarkastuksilla arvioidaan paloilmoittimen teknisen toimivuuden lisäksi myös laitteiston toiminnan luotettavuus ja soveltuvuus kiinteistön käyttötarkoitukseen.

Pelastusviranomainen valvoo kiinteistön paloilmoittimen asianmukaista käyttöä ja kunnossapito-ohjelman noudattamista palotarkastusten yhteydessä.

SM:n asettama hanke erheellisten paloilmoitusten vähentämiseksi on edennyt puoliväliin. Hankkeen tuloksena syntynyt maksuton esite on tilattavissa Turvatekniikan keskuksesta. Esite löytyy myös TUKESin internetsivuilta www.tukes.fi. Hankkeessa ovat mukana sisäasiainministeriön pelastusosasto, TUKES, Turva-alan yrittäjät ry, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI sekä Helsingin pelastuslaitos.

Linkki esitteeseen

Sisäasiainministeriö, pelastusosasto, yli-insinööri Jaana Rajakko, puh. 09-160 42986, etunimi.sukunimi@intermin.fi

Turvatekniikan keskus, tekninen asiantuntija Hannu Nuolivirta, puh. 010 6052 586, etunimi.sukunimi@tukes.fi