Tehdään tästä hyvä uintikesä, jonka aikana uimarannoilla kukaan ei enää huku

2.7.2015 Lehdistötiedote

Kesällä on paljon aikaa nauttia uimisesta ja vapaa-ajasta uimarannoilla. Kääntöpuolena on, että kesäkuukausina hukkuu eniten ihmisiä. Valitettavasti tänäkin kesänä on jo tapahtunut muutamia hukkumisia. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) vetoavatkin uimareihin ja uimarantojen ylläpitäjiin, että he noudattaisivat uimarannoilla ja vedessä turvallisuusohjeita. Erityisen tärkeää on vahtia lapsia rannalla koko ajan ja tiedostaa oman uimataitonsa rajallisuus. Uimarantojen ylläpitäjien tulee huolehtia pelastusvälineistä, rakenteista ja rannan yleisestä turvallisuudesta.

Uimari, näillä ohjeilla uintireissusi on turvallinen

• Noudata uimarannalla annettuja turvallisuusohjeita.
  • Tiedosta oman uimataitosi rajat ja vältä turhia riskejä. Muista, että on eri asia uida luonnonvesissä kuin altaassa.
  • Ennen veteen hyppäämistä varmista, että pinnan alla ei ole mitään ylimääräistä
  • Ui rannan suuntaisesti, äläkä mene liian syvälle
  • Älä lähde uimaan yksin

Lasten vanhemmat,  valvokaa pieniä uimareita