Talvirengaskausi lähestyy – varmista pyörien vaihdon turvallisuus

14.10.2010

Useiden henkilöautojen tunkit soveltuvat vain hätätilannekäyttöön, eikä niitä voi käyttää kausittaisessa pyörien vaihdossa. Turvatekniikan keskuksen Tukesin ja Autotuojat ry:n tietoon on tullut tapauksia, joissa auton tunkki on pettänyt, kun sitä on käytetty kausittaiseen pyörien vaihtoon.  Turvallisuuden varmistamiseksi pyörien vaihtajan tulee ennen vaihtotyön aloittamista selvittää auton tunkin soveltuvuus toistuvaan käyttöön.

Auton käyttöohjekirjasta tai tarvittaessa maahantuojalta tai jälleenmyyjältä kysymällä voi selvittää, soveltuuko auton mukana oleva tunkki toistuvaan käyttöön vai onko kyseessä ns. hätätilannetunkki, joka on tarkoitettu vain rikkoutuneen pyörän vaihtoon.

Valmistajat, maahantuojat ja jälleenmyyjät vastaavat autojen mukana toimitettavien tunkkien turvallisuudesta. Autojen maahantuojien on varmistuttava siitä, että auton käyttöohjekirjassa on kaikki turvallisen käytön kannalta tarpeelliset tiedot sekä pyörien kausittaiseen ja hätätilannevaihtoon liittyvät ohjeet. Mikäli auton tunkki on tarkoitettu vain hätätilannekäyttöön, se pitää käydä ilmi auton mukana tulevista ohjeista.

Pyörien vaihdossa tulee noudattaa auton valmistajan ohjeita ja käyttää siihen tarkoitettuja välineitä. Turvallisinta on hankkia toistuvaan pyörien vaihtoon soveltuva standardin SFS-EN 1494 mukainen tunkki (esim. hallitunkki) ja varmistua auton oikeista nostopisteistä. Mikäli pyörien vaihtoon tarkoitettuja välineitä ei ole käytettävissä, kannattaa pyörien vaihto antaa alalla toimivien elinkeinonharjoittajien tehtäväksi.

Muistilista kausittaista pyöränvaihtoa varten:

• Lue auton mallikohtaiset ohjeet pyörien vaihdosta ja noudata niitä.
  • Varmista renkaiden ilmanpaineet ennen vaihtamisen aloittamista.
  • Käytä kausittaiseen pyörien vaihtoon vain siihen soveltuvaa tunkkia, älä käytä hätätilannetunkkia.
  • Valitse turvallinen pyörien vaihtopaikka, jossa on tasainen ja kantava alusta.
  • Kytke seisontajarru ja vaihde päälle sekä sammuta auto.
  • Älä työskentele auton alla sen ollessa pelkästään tunkin varassa.
  • Varmista tunkkauksen turvallisuus käyttämällä auton alla esim. pukkia tai irtonaista pyörää.
  • Kiristä pyörien mutterit tai pultit auton käyttöohjeen mukaisesti.
  • Tee lyhyt koeajo varmistaaksesi, että kaikki on kunnossa.
  • Muista jälkikiristää pyörien mutterit tai pultit muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Tuoteturvallisuusinsinööri Janne Niemelä, Tukes, puh. 010 6052 153, etunimi.sukunimi@tukes.fi

Tekninen asiamies Mikael Rehula, Autotuojat ry, puh. 0207 928 854, etunimi.sukunimi@autotuojat.fi