Glyfosaatin hyväksyminen EU:ssa erätauolle

8.3.2016 Lehdistötiedote

Kasvinsuojeluaineiden tehoaineena käytetyn glyfosaatin uudelleen hyväksymistä käsiteltiin tänään Brysselissä pidetyssä kasvinsuojeluaineita koskevassa komission pysyvässä komiteassa. Komiteassa Euroopan komissio esitti, että glyfosaatti olisi edelleen sallittu tehoaine. Jäsenvaltioiden ja komission välisissä keskusteluissa komission hyväksymisehdotus ei saanut taakseen jäsenmaiden määräenemmistöä, minkä vuoksi asia jätettiin pöydälle.

Glyfosaatin käytön riskejä on arvioitu EU:ssa tämän ja viime vuoden aikana. Arvioinnin yhteydessä Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on todennut, että joissain glyfosaattivalmisteissa esiintyvä ns. POEA- apuaine, (polyetoksyloitu talialkyyliamiini) on glyfosaattia huomattavasti myrkyllisempi. Tämän vuoksi sellaiset glyfosaattivalmisteet, jotka sisältävät tätä apuainetta, tulisi kieltää.

– Jäsenmaat päättävät valmisteiden hyväksymisestä. Poliittinen paine löytää kaikkia miellyttävä ratkaisu on tällä hetkellä vaikeaa. Nyt tavoitteena on, että asiasta äänestettäisiin toukokuussa, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) ryhmäpäällikkö Kaija Kallio-Mannila kertoo.

Glyfosaatin hyväksyminen on tällä hetkellä voimassa 30.6.2016 saakka. Tukes vastaa kasvinsuojeluaineiden hyväksymisestä Suomen markkinoille.

Ryhmäpäällikkö Kaija Kallio-Mannila, p. 029 5052 036

Johtava asiantuntija Eija-Leena Hynninen, p. 029 5052 049